Aan het rijtje Vrienden van de SEN wordt dit keer een bedrijf toegevoegd met diepe
wortels in Nieuw-Lekkerlandse bodem: Rijwielhandel Hoogeveen. Maar liefst vier
generaties terug startte het bedrijf, hoewel toen de focus nog op smidswerk lag. We
spreken eigenaar Johan, over zijn bedrijf én de binding met Nieuw-Lekkerland.

Rijwielhandel Hoogeveen is een bedrijf met een lange geschiedenis in Nieuw-Lekkerland.
“Wij zijn een fietsenwinkel, en bestaan al meer dan honderd jaar. In 2013 hebben wij het
predicaat hofleverancier ontvangen. We zijn vanaf het begin in het dorp gevestigd. De eerste generatie Hoogeveen was smid en besloeg paarden. Mijn opa deed er daarnaast wat klein constructie bij en maakte bijvoorbeeld olietanks, maar is gestopt met het smidswerk”, legt eigenaar Johan Hoogeveen uit.

“We zijn een bedrijf dat al vier generaties bestaat”

Daarna is begonnen met fietsen en brommertjes. “Mijn vader en oma hebben dit hobbymatig doorgezet. In 2007 is ons huidige pand gebouwd en ben ik er langzaam in gerold. We zijn dus een bedrijf dat al vier generaties bestaat, dat is heel bijzonder. Nu richten we ons volledig op fietsen.” Die lange geschiedenis is zelfs aan de fysieke locatie gebonden. “Ons huidige bedrijf zit op dezelfde plek als de vorige zaak. We krijgen vaak te horen dat mensen het een mooi pand vinden. Vooral de lichtinval wordt dan genoemd.”

‘Als het om sponsoring van lokale initiatieven gaat, proberen we altijd wat te doen’

De binding met het dorp moge duidelijk zijn, met dit generatie lange bedrijf. “De meeste
mensen kennen ons inderdaad wel”, lacht Johan. Het steunen van lokale initiatieven is
eigenlijk een soort van gegeven voor het bedrijf. “We proberen altijd wel wat te doen. Bij de voetbal doen we bijvoorbeeld wat meer, dat is natuurlijk een grote vereniging. Maar ook bij een kleine vereniging proberen we nooit nee te zeggen. Je kunt natuurlijk voor een grote advertentie in de krant kiezen, maar persoonlijk ga ik liever voor een lokaal initiatief.”

‘De initiatieven van de SEN zijn echt voor het hele dorp’

“Een dorp moet je met z’n allen leefbaar zien te houden. Denk aan al die vrijwilligers bij de clubs en verenigingen die zich belangeloos inzetten. Ik heb er zelf geen tijd voor, maar
profiteer er indirect wel van. Het is belangrijk dat er een beetje reuring is in het dorp, zodat het leuk is om er te wonen.” Daarom wilde Hoogeveen graag nieuwste Vriend van de SEN worden. “Ik vind het een leuk initiatief, omdat de evenementen door het hele dorp gaan. Bij de voetbal bereik je natuurlijk alleen de mensen die dat specifieke deel leuk vinden, maar wat jullie organiseren is breder. Het is echt voor het hele dorp.